Η αρθρίτιδα γόνατος είναι μία επώδυνη και ενοχλητική κατάσταση κατά την οποία τα οστά της άρθρωσης τρίβονται μεταξύ τους, καθώς ο χόνδρος που υπό φυσιολογικές συνθήκες τα προστατεύει, δεν είναι πλέον σε θέση να τα διαχωρίσει και να απορροφήσει τους κραδασμούς κατά την κίνηση.

Ανάλογα με τα αίτια που την προκαλούν η αρθρίτιδα γόνατος μπορεί να είναι είτε ρευματοειδής αρθρίτιδα, είτε οστεοαρθρίτιδα γόνατος, είτε μετατραυματική αρθρίτιδα

Σε κάθε περίπτωση η αρθρίτιδα γόνατος δυσκολεύει σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα του ασθενούς, καθώς συνοδεύεται από έντονο πόνο, πρήξιμο, δυσκαμψία και μειωμένη κινητικότητα, καθιστώντας άθλο ακόμα και τις πιο απλές καθημερινές κινήσεις, όπως το να σηκωθεί ο ασθενής από το κρεβάτι του.

Το γόνατο ως άρθρωση είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη καθώς αποτελείται από οστά και συνδέσμους, που είναι επιφορτισμένοι όχι μόνο με την κίνηση, αλλά και με την υποστήριξη του βάρους μας και των καθημερινών μας διαδικασιών.

Συγκεκριμένα το γόνατο αποτελείται από μία άρθρωση την οποία σχηματίζουν τέσσερα βασικά οστά:

• Το μηριαίο οστό, που αποτελεί το μεγαλύτερο οστό του σώματος μας
  • Την επιγονατίδα, που καλύπτει όλο το γόνατο και βοηθάει την κίνηση του
  • Την κνήμη που στηρίζει το μηριαίο οστό
  • Την περόνη, που στηρίζει τους μύες του σημείου

Πέρα από τα οστά, το γόνατο αποτελείται επίσης και από μύες, τένοντες αλλά και χόνδρους οι οποίοι υπό φυσιολογικές συνθήκες προστατεύουν τα οστά από την μεταξύ τους τριβή. Σε περίπτωση που αυτοί φθαρούν σε σοβαρό βαθμό, προκαλώντας την τριβή των οστών, τότε το άτομο παρουσιάζει αρθρίτιδα γόνατος.

Συχνότητα εμφάνισης ανά φύλο/ηλικία

Η αρθρίτιδα γόνατος είναι μία εκφυλιστική πάθηση που προκαλεί σταδιακή φθορά των χόνδρων. Εμφανίζεται σε ενήλικες γυναίκες και άνδρες (με τις γυναίκες να αποτελούν μεγαλύτερο ποσοστό), ωστόσο ανάλογα με το είδος της πάθησης, τα προφίλ των ασθενών ποικίλλουν.

• Η Οστεοαρθρίτιδα γόνατος, την πιο κοινή μορφή της πάθησης, εμφανίζεται πιο συχνά σε άτομα 50 ετών και άνω, καθώς πρόκειται για σταδιακή φθορά του χόνδρου, αλλά μπορεί να εμφανιστεί και σε νεότερους ανθρώπους σε ορισμένες περιπτώσεις.
  • Η Ρευματοειδής αρθρίτιδα γόνατος θεωρείται αυτοάνοσο νόσημα κατά το οποίο το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στους χόνδρους και τους συνδέσμους του γονάτου, ενώ μπορεί να εμφανιστεί σε άτομα κάθε φύλου και ηλικίας.
  • Η Μετατραυματική αρθρίτιδα γόνατος εμφανίζεται μετά από έναν σοβαρό τραυματισμό ή σπάσιμο στο γόνατο, γεγονός που προκύπτει συχνότερα σε άτομα πιο νεαρής ηλικίας με εντονότερη δραστηριότητα.

Αίτια εμφάνισης της πάθησης

Καθώς η αρθρίτιδα γόνατος χωρίζεται σε διαφορετικούς τύπους, τα αίτια εμφάνισης της ποικίλλουν ανάλογα την περίπτωση. Σε γενικές γραμμές ωστόσο, η αρθρίτιδα μπορεί να προκύψει από τα ακόλουθα αίτια:

• Προχωρημένη Ηλικία
  • Αυτοάνοσο νόσημα
  • Κληρονομική προδιάθεση
  • Τραυματισμός

Συμπτώματα

Έντονος πόνος στις αρθρώσεις, δυσκαμψία και πρήξιμο αποτελούν τα πιο κοινά συμπτώματα για την αρθρίτιδα γόνατος. Στα συμπτώματα μπορεί να συγκαταλέγονται επίσης και ένα μειωμένο εύρος κίνησης της άρθρωσης ή ερυθρότητα του δέρματος γύρω από αυτήν. Μάλιστα πολλοί άνθρωποι που πάσχουν από αρθρίτιδα παρατηρούν επιδείνωση των συμπτωμάτων τους τις πρωινές ώρες.

Ειδικά στην περίπτωση της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, ο ασθενής μπορεί να αισθάνεται επίσης μία συνεχή κόπωση και ενόχληση, λόγω της φλεγμονής που προκαλεί η δραστηριότητα του ανοσοποιητικού συστήματος. Μπορεί, επίσης, να παρουσιάσει αναιμία (μειωμένα ερυθρά αιμοσφαίρια) ή ελαφρύ πυρετό.

Σε πιο σοβαρές περιπτώσεις η ρευματοειδής αρθρίτιδα γόνατος μπορεί να προκαλέσει και παραμόρφωση της άρθρωσης, αν αφεθεί χωρίς θεραπεία.

Πώς γίνεται η Διάγνωση

Φυσική Εξέταση: Σε πρώτο στάδιο, η διάγνωση της αρθρίτιδας γόνατος θα ξεκινήσει με μία φυσική εξέταση από τον γιατρό σας. Στόχος της εξέτασης αυτής, είναι ο γιατρός να ελέγξει για υγρό γύρω από τις αρθρώσεις, ερυθρότητα ή αυξημένη θερμοκρασία στο σημείο, καθώς και περιορισμένο εύρος κίνησης στο γόνατο.

Εργαστηριακός Έλεγχος: Η λήψη και ανάλυση των υγρών της άρθρωσης για τον προσδιορισμό της φλεγμονής μπορεί να βοηθήσει το γιατρό να καθορίσει τι τύπο αρθρίτιδας γόνατος έχει ο ασθενής.

Παρακλινικός Έλεγχος: Σε αρκετές περιπτώσεις, οι γιατροί χρησιμοποιούν απεικονιστικές εξετάσεις, όπως ακτινογραφία και μαγνητική τομογραφία προκειμένου να έχουν μία πλήρη εικόνα για την κατάσταση των οστών και των χόνδρων της άρθρωσης. Αυτό μπορεί να βοηθήσει επίσης στο να αποκλειστούν άλλες παθήσεις με παρόμοια συμπτώματα.

Αντιμετώπιση και Θεραπεία

Δυστυχώς δεν υπάρχει οριστική αντιμετώπιση για την αρθρίτιδα γόνατος. Ωστόσο, η σωστή θεραπεία μπορεί να μειώσει σημαντικά τα συμπτώματα σας.

Ο κύριος στόχος της θεραπείας είναι να μειώσει το επίπεδο του πόνου που αντιμετωπίζει ο ασθενής και να αποτρέψει επιπλέον βλάβη στις αρθρώσεις.

Ανάλογα με το είδος της πάθησης (οστεοαρθρίτιδα γόνατος, ρευματοειδής αρθρίτιδα ή μετατραυματική αρθρίτιδα) ο γιατρός μπορεί να σας προτείνει την ανάλογη θεραπεία:

Φαρμακευτική αγωγή: τα φάρμακα για τη θεραπεία της αρθρίτιδας μπορεί να περιλαμβάνουν: αναλγητικά για την αντιμετώπιση του πόνου, μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα για τη φλεγμονή, κρέμες με μενθόλη ή καψαϊκίνη κρέμες που μπλοκάρουν την μετάδοση σημάτων πόνου από τις αρθρώσεις, ενώ σε περιπτώσεις ρευματοειδούς αρθρίτιδας, ο γιατρός μπορεί να χορηγήσει επίσης κορτικοστεροειδή ή ανοσοκατασταλτικά.

Φυσικοθεραπεία: Περιλαμβάνει ασκήσεις που βοηθούν στην ενδυνάμωση των μυών γύρω από την άρθρωση που πάσχει και αποτελεί βασικό μέρος της θεραπείας της αρθρίτιδας.

Χειρουργική επέμβαση: Η αντικατάσταση της άρθρωσης με μία τεχνητή, είναι η επιλογή σε περιπτώσεις προχωρημένης αρθρίτιδας. Χρησιμοποιείται κυρίως για την αρθρίτιδα γόνατος ή ισχίων.

Εκτός από τις θεραπείες που προτείνει ο γιατρός ωστόσο, μπορείτε να κάνετε μια σειρά από αλλαγές στον τρόπο ζωής σας που θα σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε καλύτερα την κατάσταση.

• Η τακτική άσκηση θα διατηρήσει τις αρθρώσεις σας ευέλικτες. Η κολύμβηση είναι συχνά μια καλή μορφή άσκησης για τα άτομα με αρθρίτιδα, διότι δεν ασκεί πίεση στις αρθρώσεις σας όπως κάνει για παράδειγμα το περπάτημα. Η δραστηριότητα είναι σημαντική, ωστόσο εξίσου σημαντική είναι και η σωστή ξεκούραση, γι’ αυτό μην το παρακάνετε.
  • Η απώλεια κιλών και διατήρηση ενός υγιούς βάρους μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης αρθρίτιδας, και μπορούν επίσης να μειώσουν σημαντικά τα συμπτώματα αν πάσχετε ήδη από αυτή. Η υγιεινή διατροφή είναι σημαντική για την απώλεια βάρους. Τρώτε τροφές με πολλά αντιοξειδωτικά που θα βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής.
  • Άλλες μέθοδοι για τη μείωση του πόνου λειτουργούν διαφορετικά σε κάθε ασθενή. Άλλοι επιλέγουν παγοκύστες και άλλοι συσκευές υποστήριξης της κίνησης, όπως μπαστούνια και Π για να μειώσουν την πίεση στην άρθρωση.