Οι τένοντες είναι ουσιαστικά ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους μύες και τα οστά. Συγκεκριμένα οι άκρες των μυών προσαρμόζονται σε οστά, χόνδρους ή συνδέσμους, με τις δέσμες ινώδους ιστού που ονομάζονται τένοντες.

Ειδικότερα οι τένοντες ώμου ενώνουν τους δικέφαλους μύες με τα οστά του ώμου και του αγκώνα. Οπότε είναι κατανοητό γιατί ένας τραυματισμός ή ακόμα χειρότερα μία πλήρης ρήξη τενόντων ώμου μπορεί να είναι ιδιαίτερα επώδυνη και ενοχλητική για την καθημερινότητα του ασθενούς.

Ανατομία Περιοχής του Ώμου

Γύρω από την άρθρωση του ώμου και τα οστά που την σχηματίζουν υπάρχει ένας συνδυασμός μυών και των τενόντων που κρατά το βραχιόνιο οστό στη θέση του.

Αυτός ο συνδυασμός ονομάζεται στροφικό πέταλο και καλύπτει το σημείο στο οποίο το οστό του βραχίονα «κουμπώνει» στην υποδοχή της ωμοπλάτης.

Στους τένοντες του στροφικού πετάλου περιλαμβάνονται:

• Υπερακάνθιος: Ξεκινάει από το υπερακάνθιο σημείο της ωμοπλάτης και συνεχίζει περιβάλλοντας το βραχιόνιο οστό και υποστηρίζοντας τη δυνατότητα να σηκώσουμε το χέρι μας. Είναι επίσης ο τένοντας που υφίσταται συχνότερα ρήξη.
  • Υπακάνθιος: Ξεκινάει από το υπακάνθιο σημείο της ωμοπλάτης και επιτρέπει την περιστροφική κίνηση προς τα έξω του βραχιόνιου οστού. Η ρήξη του συνεπάγεται την αδυναμία εξωτερικής στροφικής κίνησης.
  • Υποπλάτιος: Ξεκινάει από το υποπλάτιο σημείο και βοηθάει την εσωτερική περιστροφική κίνηση του βραχίονα. Η ρήξη του συνεπάγεται αδυναμία στροφικής κίνησης προς τα μέσα.
  • Ελάσσων Στρογγύλος Τένοντας: Ξεκινάει από το έξω χείλος της ωμοπλάτης και υποστηρίζει επίσης τη δυνατότητα εξωτερικής στροφικής κίνησης, η οποία περιορίζεται μετά τη ρήξη του.

Συχνότητα εμφάνισης ρήξης τενόντων του ώμου ανά φύλο/ηλικία

Η ρήξη τενόντων ώμου είναι πιθανό να συμβεί συχνότερα σε αθλητές που καταπονούν ιδιαίτερα το μυϊκό σύστημα και τις συγκεκριμένες αρθρώσεις τους. Αρσιβαρίστες, τενίστες ή κολυμβητές έχουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσουν ρήξη τενόντων ώμου.

Επιπλέον μεγάλο ρόλο παίζει και η ηλικία καθώς οι ηλικιωμένοι έχουν καταπονήσει περισσότερο τους τένοντες τους με το πέρασμα των χρόνων.

Ειδικότερα παρουσιάζεται πιο συχνά στους άνδρες λόγω μεγαλύτερης φυσικής καταπόνησης στην καθημερινότητα τους.

Αίτια εμφάνισης της ρήξης τενόντων του ώμου

Μία ρήξη τενόντων ώμου είναι αποτέλεσμα ισχυρής καταπόνησης και μεγάλης πίεσης στο σημείο, συνηθέστερα από την υπερπροσπάθεια ή από μεγάλο βάρος.

Χωρίζεται σε δύο περιπτώσεις:

• Μερική ρήξη τενόντων: Κατά την οποία δεν κόβεται τελείως ο τένοντας
  • Ολική ρήξη τενόντων: Ο τένοντας κόβεται σε δύο κομμάτια

Ωστόσο είναι πιθανό η μερική ρήξη να γίνει σταδιακά ολική, αν ο ασθενής δεν προσέξει, ή συνεχίσει να καταπονεί την συγκεκριμένη άρθρωση, σηκώνοντας βάρη ή κάνοντας έντονες ασκήσεις.

Τα κύρια αίτια που προκαλούν ρήξη τενόντων περιλαμβάνουν:

• Ηλικία: Οι ηλικιωμένοι έχουν περισσότερα χρόνια φθοράς στους τένοντες τους από τους νεότερους.
  • Βαριές δραστηριότητες: Πάρα πολύ βάρος κατά τη διάρκεια της άρσης βαρών είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κινδύνου για ρήξη τενόντων, αλλά και πολλές θέσεις εργασίας απαιτούν την άρση μεγάλου βάρους, έχοντας ως αποτέλεσμα υπερβολική φθορά των τενόντων.
  • Κατάχρηση άρθρωσης ώμου: Επαναλαμβανόμενα σπορ, όπως το κολύμπι ή το τένις, μπορεί να προκαλέσουν μεγαλύτερη φθορά στον τένοντα οδηγώντας σε ρήξη.
  • Κάπνισμα: χρήση νικοτίνης μπορεί να επηρεάσει την υγεία του τένοντα.
  • Κορτικοστεροειδή φάρμακα: Η χρήση τους έχει συνδεθεί με αυξημένη αδυναμία μυών και τενόντων.

Συμπτώματα ρήξης τενόντων του ώμου

Αν έχετε υποστεί κάποια μερική ή ολική ρήξη τενόντων ώμου, θα χάσετε σε ένα βαθμό τη δύναμη στο χέρι σας και μπορεί να νιώθετε πόνο όταν κουνάτε έντονα το χέρι σας με την παλάμη προς τα κάτω ή με την παλάμη προς τα πάνω.

Συγκεκριμένα:

• Μερική αδυναμία κατά την άσκηση ή σε καθημερινές διαδικασίες
  • Έντονος πόνος κατά την κίνηση της άρθρωσης

Θα μπορούσαν να αποτελούν συμπτώματα για τη ρήξη τενόντων.

Πολλοί άνθρωποι μπορούν να εξακολουθούν να λειτουργούν με ρήξη στους τένοντες και χρειάζονται μόνο απλές θεραπείες για την ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Ωστόσο αν τα συμπτώματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με συντηρητικές θεραπείες ή φυσικοθεραπεία πιθανά χρειάζεται χειρουργική θεραπεία, εάν ο ασθενής απαιτεί την πλήρη αποκατάσταση της δύναμης του.

Διαγνωστικές μέθοδοι για τη ρήξη τενόντων του ώμου

Ιατρικό ιστορικό και φυσική εξέταση

Αφού συζητήσετε με τον ορθοπεδικό τα συμπτώματα σας και το ιατρικό σας ιστορικό, στη συνέχεια θα εξετάσει τον ώμο σας. Η διάγνωση είναι συχνά προφανής στην πλήρη ρήξη τενόντων λόγω της δυσμορφίας του μυός του βραχίονα.

Η μερική ρήξη τενόντων ωστόσο είναι λιγότερο προφανής και για να γίνει η διάγνωση, ο γιατρός μπορεί να σας ζητήσει να λυγίσετε το χέρι σας και να σφίξετε τους δικέφαλους σας. Ο πόνος κατά την κίνηση αυτή μπορεί επίσης να αποτελέσει ένδειξη για μερική ρήξη.

Παρακλινικός έλεγχος

Περιλαμβάνει αξονική ή και μαγνητική τομογραφία, προκειμένου να διαπιστωθεί το ακριβές μέγεθος και σημείο της βλάβης καθώς και να εντοπιστούν άλλες παρελκόμενες καταστάσεις που δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν με τη φυσική εξέταση.

Θεραπεία της ρήξης τενόντων του ώμου

Για την ρήξη τενόντων ώμου η θεραπεία, ανάλογα τη σοβαρότητα της κατάστασης, μπορεί να είναι είτε συντηρητική, είτε χειρουργική.

Συντηρητική Θεραπεία

Για πολλούς ανθρώπους, ο πόνος από την ρήξη τενόντων ώμου περνάει με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, αν δεν έχει καταστραφεί κάποια πολύ σημαντική δομή, όπως το στροφικό πέταλο, η συντηρητική θεραπεία είναι μια λογική επιλογή.

Αυτή μπορεί να περιλαμβάνει:

• Παγοκύστες
  • Μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα
  • Ξεκούραση
  • Φυσικοθεραπεία

Χειρουργική αντιμετώπιση

Ορισμένοι ασθενείς που παρουσιάζουν πόνο, ή που απαιτούν την πλήρη αποκατάσταση της δύναμης τους, όπως αθλητές ή εργάτες, μπορεί να απαιτούν χειρουργική επέμβαση. Επιπλέον η χειρουργική επέμβαση μπορεί επίσης να είναι η σωστή επιλογή για άτομα με μερική ρήξη τενόντων ώμου, των οποίων τα συμπτώματα δεν ανακουφίζονται με συντηρητική θεραπεία.

Πώς γίνεται η αρθροσκόπηση

Κατά την αρθροσκόπηση ώμου, ο γιατρός κάνει 3 μικροσκοπικές τομές 0,5cm στο σημείο από τις οποίες εισάγει τα αρθροσκοπικά εργαλεία.

Η επέμβαση διενεργείται με ολική αναισθησία.

Διάρκεια Νοσηλείας

Ο ασθενής θα παραμείνει στο νοσοκομείο μερικές ώρες (το πολύ 24 ώρες) ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης.

Χρόνος αποκατάστασης

Μετά την επέμβαση, το χέρι σας θα είναι προσωρινά ακινητοποιημένο, ενώ ανάλογα το μέγεθος της βλάβης και το πώς ανταποκρίνεται στην φυσιοθεραπεία, ο γιατρός θα είναι σε θέση να σας δώσει χρόνο αποκατάστασης της βλάβης, αλλά συνήθως κυμαίνεται από 1 μήνα μέχρι 3 μήνες.

Συνήθως τα ράμματα κόβονται 5 ημέρες μετά την επέμβαση και στη συνέχεια ξεκινούν φυσιοθεραπείες 20 – 30 συνεδριών ανάλογα την έκταση της βλάβης.