Όταν μιλάμε για ελεύθερα σώματα ισχίου, αναφερόμαστε ουσιαστικά σε κάποια θραύσματα ή υπολείμματα οστών και χόνδρων τα οποία έχουν αποσπαστεί από την φυσιολογική τους θέση και κινούνται αυτόνομα στην περιοχή της άρθρωσης, δημιουργώντας ενοχλήσεις και προβλήματα στην κίνηση.

Σε καίριες αρθρώσεις όπως το ισχίο, τα ελεύθερα σώματα μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα επικίνδυνα και επώδυνα για την κινητικότητα του ασθενούς και σε αυτές τις περιπτώσεις η αρθροσκόπηση ισχίου κρίνεται απαραίτητη για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος.

Ανατομία της Περιοχής του Ισχίου

Τα ελεύθερα σώματα ισχίου, όπως προδίδει και το όνομα τους, εντοπίζονται στην ευρύτερη περιοχή της άρθρωσης του ισχίου. Εκεί δηλαδή όπου η στρογγυλή κεφαλή του μηριαίου οστού «κουμπώνει» στην υποδοχή της κοτύλης στο ισχίο.

Ουσιαστικά στην άρθρωση αυτή, το μηριαίο οστό, που είναι και το μεγαλύτερο του σώματος μας, συναντάει τα τρία οστά που αποτελούν τη λεκάνη, δηλαδή

• το λαγόνι
  • το ισχίο
  • το ηβικό οστό

Καθώς πρόκειται για μία εξαιρετικά περίπλοκη άρθρωση με μεγάλο εύρος κίνησης, τα ελεύθερα σώματα ισχίου, που κατά βάση αποτελούνται από θραύσματα οστών και χόνδρων, μπορούν να εισέλθουν στα κενά που σχηματίζουν τα οστά μεταξύ τους, «μπλοκάροντας» ουσιαστικά τις κινήσεις του ασθενούς και δημιουργώντας ενόχληση και πόνο.

Συχνότητα Εμφάνισης Ελεύθερων σωμάτων στο Ισχίο ανά Φύλο/ Ηλικία

Τα ελεύθερα σώματα ισχίου μπορούν να εμφανιστούν εξίσου σε άνδρες και σε γυναίκες, αναλόγως πόσο φθείρουν τις αρθρώσεις και τους χόνδρους τους σε καθημερινή βάση.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, τα οποία παρουσιάζουν εντονότερη φθορά του ισχίου με το πέρασμα του χρόνου, αλλά και παθήσεις όπως η οστεοαρθρίτιδα και η ρευματοειδής αρθρίτιδα, οι οποίες συνδέονται συχνά με τα ελεύθερα σώματα ισχίου.

Ωστόσο μεγάλες πιθανότητες εμφάνισης της πάθησης έχουν και οι αθλητές νεαρής ηλικίας, λόγω της έντονης προπόνησης, αλλά και των συχνών τραυματισμών στις αρθρώσεις και τους χόνδρους και χρειάζονται αρθροσκόπηση ισχίου για την άμεση αφαίρεση τους, προκειμένου να μην επηρεαστούν οι επιδόσεις τους.

Αίτια Εμφάνισης Ελεύθερων σωμάτων στο Ισχίο

Τα ελεύθερα σώματα ισχίου, είναι κομμάτια ιστών ή χόνδρων που ουσιαστικά «επιπλέουν» στην άρθρωση, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα αν βρεθούν σε λάθος σημείο της. Συνήθως προκαλούνται μετά από σοβαρούς τραυματισμούς ή ορισμένες παθήσεις που φθείρουν τις αρθρώσεις.

Έτσι στα αίτια εμφάνισης τους συναντάμε:

• Ασθένειες: Οστεοαρθρίτιδα, ρευματοειδής αρθρίτιδα, φυματίωση, καλοήθεις όγκοι της αρθρικής μεμβράνης
  • Τραυματισμούς: Κατάγματα, σπασίματα – ραγίσματα οστών, σοβαρά τραύματα ή φλεγμονή των οστών

Συμπτώματα ελεύθερων σωμάτων στο Ισχίο

Πολλές φορές τα ελεύθερα σώματα ισχίου μπορεί να υπάρχουν για καιρό χωρίς να παρουσιάσουν συμπτώματα, ωστόσο όταν αυτά εμφανιστούν, υποδεικνύουν την ύπαρξη τους.

Στα συνηθέστερα συμπτώματα συναντάμε έναν ξαφνικό, έντονο και οξύ πόνο κατά την κίνηση, ακόμα κι αν δεν υπάρχει πρόσφατος τραυματισμός στην άρθρωση. Έχουν επίσης καταγραφεί περιπτώσεις, στις οποίες η άρθρωση «κλειδώνει» σε μία συγκεκριμένη στάση και ο ασθενής αδυνατεί να μετακινήσει το άκρο του.

Διαγνωστικές Μέθοδοι για τα ελεύθερα σώματα ισχίου

Τα ελεύθερα σώματα ισχίου μπορεί να σχετίζονται με τραυματισμούς ή προβλήματα της άρθρωσης, γι’ αυτό ο γιατρός θα πρέπει να διαπιστώσει όχι μόνο που βρίσκονται τα σωματίδια αυτά, αλλά και από τι δημιουργήθηκαν.

Η διάγνωση συνήθως γίνεται με:

Φυσική εξέταση:

Ο γιατρός θα κινήσει το πόδι σας σε μία προσπάθεια να διαπιστώσει ποιες κινήσεις είναι επώδυνες, ενώ θα ανατρέξει στο ιατρικό ιστορικό σας για να εντοπίσει τυχόν τραυματισμούς ή ασθένειες που θα μπορούσαν να σχετίζονται με την πάθηση.

Παρακλινικός έλεγχος:

Μαγνητική τομογραφία ή ακτινογραφία συνίσταται συνήθως προκειμένου να εντοπιστούν επακριβώς τα ελεύθερα σώματα ισχίου και να επιβεβαιωθεί η ύπαρξή τους αλλά και το σημείο της άρθρωσης στο οποίο βρίσκονται.

Αρθροσκόπηση Ισχίου:

Διαγνωστική και θεραπευτική μέθοδος μαζί, επιτρέπει στον γιατρό να εντοπίσει επακριβώς τα ελεύθερα σώματα ισχίου και να τα αφαιρέσει χωρίς να τραυματίσει περαιτέρω τον ασθενή.

Αρθροσκόπηση Ισχίου:

Θεραπεία - Αντιμετώπιση για τα Ελεύθερα Σώματα Ισχίου

Τα ελεύθερα σώματα ισχίου, μπορούν να αντιμετωπιστούν είτε συντηρητικά, είτε χειρουργικά, ανάλογα με το πόσο επώδυνα ή ενοχλητικά γίνονται και πόσο εμποδίζουν την καθημερινότητα του ασθενούς.

• Συντηρητική αντιμετώπιση: Περιλαμβάνει παυσίπονα ή φυσικοθεραπεία, ωστόσο αυτή είναι μία προσωρινή λύση για την ανακούφιση των συμπτωμάτων.
  • Χειρουργική αντιμετώπιση: Όταν τα συμπτώματα γίνονται επώδυνα, ή όταν ο ασθενής χρειάζεται τέλεια φυσική κατάσταση στην καθημερινότητα του (αθλητές, χειρωνάκτες κλπ) τότε η αρθροσκόπηση ισχίου μπορεί να δώσει οριστική λύση με έναν ελάχιστα επεμβατικό τρόπο.

Είδος αναισθησίας
Η αρθροσκόπηση ισχίου, πραγματοποιείται με περιοχική αναισθησία ή απλή μέθη που δίνει στον ασθενή αναπνευστική αυτονομία.

Xρόνος Παραμονής στο Νοσοκομείο
Τα ελεύθερα σώματα ισχίου αφαιρούνται σχετικά εύκολα και μέσα σε λιγότερες από 4 ώρες ο ασθενής μπορεί να επιστρέψει σπίτι του.

Χρόνος αποκατάστασης
Εξαρτάται από την καθημερινότητα του ασθενούς και τη φύση της αρχικής βλάβης που προκάλεσε τα ελεύθερα σώματα ισχίου και κατά πόσο αυτή έχει επουλωθεί ή επηρεάζει ακόμα την άρθρωση.