Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα: Αίτια, Συμπτώματα & Θεραπεία

Ανατομία

Ο καρπιαίος σωλήνας είναι μία μικρή περιοχή στην παλαμιαία επιφάνεια. Το κάτω μέρος της δημιουργείται από τα οστά του καρπού, ενώ η κορυφή της πλαισιώνεται από τον εγκάρσιο σύνδεσμο του καρπού, έναν ισχυρό σύνδεσμο συνδετικού ιστού.

Από το εσωτερικό του καρπιαίου σωλήνα περνάνε οι καμπτήρες τένοντες των δακτύλων και το μέσο νεύρο, το οποίο ελέγχει την αισθητικότητα των περισσότερων δακτύλων, ενώ παράλληλα νευρώνει κινητά τους μύες γύρω από τη βάση του αντίχειρα.

Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα προκαλείται από την συμπίεση του μέσου νεύρου που διαπερνά τον καρπό και είναι επώδυνη κατάσταση για τον ασθενή, που εντείνεται από τις απλές επαναλαμβανόμενες καθημερινές κινήσεις.

Συχνότητα – Προτιμήσεις φύλου/ηλικίας

Όπως έχει παρατηρηθεί τα άτομα που εμφανίζουν τη νόσο έχουν μικρότερο καρπιαίο σωλήνα σε σχέση με άλλα που δεν έχουν πρόβλημα. Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα εμφανίζεται 3 φορές περισσότερο στις γυναίκες και είναι συχνότερο στις μεγάλες ηλικίες.

Ισχυροί παράγοντες που προδιαθέτουν για το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα είναι τα βαριά χειρωνακτικά επαγγέλματα και αθλήματα όπως τένις, ακόντιο. Τέλος, λόγω υπερχρήσης του μέλους οι άνθρωποι που κάθονται σε αναπηρική καρέκλα είναι συχνό να εμφανίζουν πρόβλημα στον καρπό.

Αίτια εξωγενή – ενδογενή

Αν και σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχουν σαφείς αιτιολογικοί παράγοντες, παρ’ όλα αυτά το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα σχετίζεται με τα εξής αίτια:

• Κληρονομικότητα
  • Υπερχρήση καρπού
  • Ορμονικές μεταβολές (π.χ. εγκυμοσύνη)
  • Νοσήματα όπως ρευματοειδής αρθρίτιδα, νόσοι του θυρεοειδούς κ.α.
  • Τραυματισμοί στον καρπό
  • Νεφροπάθεια με αρτηριοφλεβική fistula

Συμπτωματολογία

Τα συμπτώματα εγκαθίστανται βραδέως αλλά μπορούν να επιδεινωθούν σχετικά γρήγορα. Αφορούν κυρίως τον αντίχειρα και λιγότερο τον δείκτη, τον μέσο και τον μισό παράμεσο.

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα περιλαμβάνει:

• Μούδιασμα
  • Πόνο στο χέρι
  • Διαταραχή της απτικής αίσθησης (μπορεί να πέφτουν αντικείμενα από το χέρι)
  • Παράξενη αίσθηση από τον βραχίονα μέχρι τον ώμο

Τα συμπτώματα μπορεί να εκδηλωθούν ανά πάσα στιγμή και ξυπνήσουν το άτομο όταν κοιμάται. Ασυναίσθητα η κίνηση που κάνουν οι περισσότεροι ασθενείς είναι το τίναγμα του χεριού.

Δυστυχώς, με τα χρόνια τα συμπτώματα μονιμοποιούνται και μπορεί να κάνουν το χέρι με το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα να μοιάζει «ξερό». Ακόμα και αν τα συμπτώματα σταματήσουν το χέρι ίσως χαρακτηρίζεται από ατροφία και μυϊκή αδυναμία. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που είναι αναγκαία η θεραπεία.

Κλινική Διάγνωση – Εργαστηριακός και παρακλινικός έλεγχος

Αρχικά λαμβάνεται από τον ορθοπεδικό ένα πλήρες ιστορικό του ασθενούς και στην συνέχεια γίνεται νευρολογική και κλινική εξέταση.

Η κλινική εξέταση βοηθάει τον γιατρό να καθορίσει την πηγή των συμπτωμάτων. Το ηλεκτρομυογράφημα είναι μία δοκιμασία που δείχνει τη λειτουργικότητα του μέσου νεύρου και την ηλεκτρική δραστηριότητα των μυών γενικότερα.
Αν η κινητικότητα του καρπού δεν είναι μεγάλη, τότε πραγματοποιούνται και ακτινογραφίες. Επιπλέον, κλινικές δοκιμασίες όπως το Tinel sign και άλλες δοκιμασίες αισθητικότητας στα δάκτυλα είναι διαφωτιστικές.

Θεραπεία

Ο χρόνος που αποφασίζει ο ασθενής να πραγματοποιήσει το χειρουργείο είναι σε άμεση συνάρτηση με το μετεγχειρητικό αποτέλεσμα. Το μούδιασμα και ο πόνος του άκρου αποκαθίσταται όσο και αν ο ασθενής καθυστερήσει την επέμβαση. Αυτό που δεν αναστρέφεται είναι η απώλεια της μυϊκής ισχύος (π.χ. σε προχωρημένα στάδια πτώση αντικειμένων ακόμα και μετά από μια επιτυχημένη επέμβαση. Ακόμα και η συστηματική εκγύμναση του χεριού, δεν μπορεί να προσδώσει στο άκρο την αρχική του δύναμη.

Κατόπιν τούτου, η αντιμετώπιση του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα σε πρώιμο στάδιο, παίζει καθοριστικό ρόλο στην αισθητικοκινητική αποκατάσταση του χεριού.

Χειρουργική Θεραπεία

Στόχος της χειρουργικής θεραπείας είναι η απελευθέρωση του μέσου νεύρου. Αυτό επιτυγχάνεται με δύο μεθόδους. Με την παραδοσιακή ανοιχτή μέθοδο και την ενδοσκόπηση.

Ανοιχτή μέθοδος

Η ανοιχτή μέθοδος γίνεται με μία τομή στην στην παλαμιαία επιφάνεια της πηχεοκαρπικής περίπου 5 cm. Εκεί, ο χειρουργός ορθοπεδικός συναντάει τον εγκάρσιο σύνδεσμο, τον οποίο διανοίγει για να απελευθερώσει το μέσο νεύρο

Ενδοσκοπική μέθοδος

Με μία τομή 0,5cm και μέσω μιας ειδικής κάμερας –το ενδοσκόπιο- ο χειρουργός οδηγείται στον εγκάρσιο σύνδεσμο του καρπού όπου απελευθερώνει το μέσο νεύρο με ένα ειδικό εργαλείο.

Διαβάστε περισσότερα για την ενδοσκοπική μέθοδο θεραπείας.

Πλεονεκτήματα ενδοσκοπικής μεθόδου

• Άμεση μετεγχειρητική αποκατάσταση
  • Μικρότερη τομή
  • Ήπιος πόνος μετεγχειρητικά
  • Άμεση χρήση χεριού

Είδος αναισθησίας και χρόνος νοσηλείας

• Σαν αναισθησία επιλέγεται η περιοχική.
  • Η διάρκεια της επέμβασης είναι μόλις λίγων λεπτών.
  • Μετεγχειρητικά επιτρέπεται η κίνηση των δακτύλων
  • Χωρίς να νοσηλευτεί ο ασθενής πηγαίνει σπίτι του.

Αποκατάσταση

Ο χρόνος αποκατάστασης αποφασίζεται από τον ορθοπεδικό ανάλογα με το είδος εργασίας του ασθενή.
Από την πρώτη μέρα μετά το χειρουργείο, ο ασθενής μπορεί να οδηγήσει, να γράψει και να αυτοεξυπηρετηθεί. Η έντονη καταπόνηση της περιοχής συστήνεται μετά από 20 τουλάχιστον μέρες.